Christchurch the end - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van famBrinks - WaarBenJij.nu Christchurch the end - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van famBrinks - WaarBenJij.nu

Christchurch the end

Door: D&W

08 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Van Kaikoura naar Christchurch is 185 km via HW1, de 1e 40 km heuvelachtig langs de kust en vervolgens meer door het relatief vlakkere deel van Canterburry.
Opnieuw grote landerijen met schapen, koeien, herten etc en ook akkerbouw. Verder op bij Amberley begint de wijnstreek van Canterburry, grote wijngaarden met veel stalletjes langs de weg en uitnodigingen om te komen proeven. Vanaf Belfast is duidelijk te zien dat we Christchurch naderen, de wegen worden breder van 2 naar 4 en later 6 baans.
Christchurch heeft, net als de meeste andere steden, weinig hoge gebouwen, een paar in het centrum en verder laagbouw langs brede straten.
Tijdens een lange wandeling bekijken we eerst de prachtige botanische tuin in Hagley Park met z’n vele soorten bomen, rozen etc etc.
Als we daarna het centrum inlopen zien we met eigen ogen de geweldige verwoestingen die aangericht zijn tijdens de aardbeving van 22 februari 2011 waarbij 185 mensen om het leven zijn gekomen. Cathedral Square, eens het bruisende middelpunt van de stad, is veranderd in een grote puinhoop en bouwput te gelijk, veel gebouwen zijn al gesloopt, anderen staan zwaar in de steigers.
Van het eens zo mooie, knusse winkelcentrum is niets meer over, alleen een kaal plein met allemaal zeecontainers die nu gebruikt worden als winkel. De wederopbouw is in volle gang en moet binnen 5 jaar gereed zijn; kosten: 30 biljoen NZ dollar. Een geweldige uitdaging voor de regering en bewoners.
Overigens is er buiten het centrum ook nog genoeg te zien en te beleven in Christchurch en omgeving.
Intussen staan de koffers klaar en gaat de etappe richting huis beginnen na 4 weken genieten van een prachtige reis door een heel mooi land.

• 08 Februari 2013 - 12:15

Ria En Harry Heuvelmans:

Hallo Dini en Wim, Wij hopen dat jullie het naar de zin hebben gehad!
    Het lijkt ons een hele belevenis om mee te maken.
    Kom gezond terug naar Nederland.

groeten Ria en Harry Heuvelmans.